Het aantal 50-plussers in Nederland blijft stijgen. In onze blog houden we je op de hoogte van trends, ontwikkelingen en opmerkelijke berichtgeving.

google65

Google ontdekt de 65-plusser voor… voor wat eigenlijk?

Google ontdekt de 65-plusser voor… … voor wat eigenlijk? Google heeft de senioren ontdekt. In de afgelopen periode doken verschillende berichten op van Google in samenwerking met de ANBO, een belangenorganisatie voor ouderen. Speelt de zoekgigant in op de voortdurende vergrijzingsgolf in Nederland? Of is er sprake van een PR-offensief? Lees en oordeel zelf. Lees…

500_hendrikgroen-47b0017-2

Hendrik Groen, symbool van de protestgeneratie?

HENDRIK GROEN, SYMBOOL VAN DE PROTESTGENERATIE? Met de serie ‘Het geheime dagboek van Hendrik Groen’ heeft Omroep Max weer een kijkcijferhit te pakken. Na de bestseller van het gelijknamige boek stond ook de eerste aflevering van de televisie-serie meteen in kijkcijfer top 3. Lees meer Click here to edit Spacer module. Anders dan de Stille…

55-plusser

Sterke groei aantal werkende 55-plussers

Sterke groei aantal werkende 55- plussers De vergrijzing op de werkvloer neemt sterk toe. Dat blijkt uit recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Tussen het peiljaar 2003 en 2016 is er sprake van een kleine verdubbeling van het aantal 55-plussers met betaald werk. Hoe kunnen deze cijfers worden verklaard? En wat zijn…

Smartphone gen markzw

Gebruik internet explosief gestegen onder 75-plussers

INTERNETGEBRUIK EXPLOSIEF GESTEGEN ONDER 75-PLUSSERS Ouderen maken steeds meer gebruik van het internet. Vooral onder de 75-plussers is deze groei enorm toegenomen in de afgelopen jaren. Zo had in 2016 maar liefst 60% van de 75-plussers toegang tot het internet. In 2013 lag dit aantal op ongeveer 47%. Dit blijkt uit de laatste cijfers van…

gezondheid 50-plusser

Wat betekent gezondheid voor de 50-plusser?

WAT BETEKENT GEZONDHEID VOOR DE 50-PLUSSER? We worden steeds ouder. De pensioenspreuk: ‘Achter de geraniums zitten’ is inmiddels de meest achterhaalde spreuk die er bestaat. Het is typerend voor de nieuwe generatie senioren. Ouder worden betekent tegenwoordig het begin van een nieuwe levensfase vol vrijheid en nieuwe mogelijkheden. Lees meer Click here to edit Spacer…

Vergrijzingsupdate

Cijferupdate: vergrijzing in 2017

CIJFERUPDATE: VERGRIJZING IN 2017 De vergrijzing van Nederland is in volle gang. Het aandeel 50-plussers onder de bevolking nadert de 40%. En een steeds groter deel van hen mag zich zelfs 70- of 80-plusser noemen. Interessante markten voor vrijwel iedere organisatie. Daarom zijn we in de cijfers van het CBS gedoken om de verwachtingen voor 2017…

generatie marketing jong oud zw

De kracht van jongeren en ouderen onder één dak

DE KRACHT VAN JONGEREN EN OUDEREN ONDER 1 DAK Vorig jaar maakten we kennis met bijzondere televisie.  Het programma TV Lab zond een pilot uit van Oudtopia; een documentaire-serie waarin Nicolaas en Tim een maand lang in een verzorgingshuis logeerden. Maar niet alleen voor dit specifieke tv-programma zagen we deze ontwikkeling. Er komen steeds meer…

5 Basisstappen van seniorenmarketing

5 Basisstappen van seniorenmarketing

5 BASISSTAPPEN VAN SENIORENMARKETING Seniorenmarketing; het is nog steeds een breed en weinig concreet begrip. Waar begint u wanneer u met uw organisatie wilt inspelen op de toenemende vergrijzing in Nederland? We zetten de eerste stappen op een rij. Lees meer Quickscan Click here to edit Spacer module. Ook 50-plussers zijn op te breken in…

De senior als ideale fondsenwerver?

DE SENIOR ALS IDEALE FONDSENWERVER? Wat voor beeld heb je bij je opa of oma? Het antwoord zal vaak warm, betrouwbaar en positief zijn. Wanneer je ook komt aanwaaien, je grootouders staan altijd voor je klaar en zijn altijd geïnteresseerd. Ze zijn puur en echt en hebben bovendien levenservaring. Ook voor goede raad en een…

hand-517114_1920

Hoe trouw is de 50-plusser aan het goede doel?

  HOE TROUW IS DE 50-PLUSSER AAN HET GOEDE DOEL? De eerste auto van je ouders was een Ford en nu, 20 jaar later, rijden ze nog steeds in een auto van dit merk. Daarnaast geven je ouders al zolang je kan herinneren trouw geld aan de Hartstichting, het KWF of een goed doel verbonden…

trouw

Kunnen we het ook hebben over de kansen van oud zijn?

KUNNEN WE HET OOK HEBBEN OVER DE KANSEN VAN OUD ZIJN? Levert het verstrijken van de jaren zo weinig op dat oud zijn alleen kan worden samengevat met het woord probleem? Die vraag stelt predikant Robbert Janssen zich in een opiniestuk in Trouw. Hij stelt dat in campagnes rondom ouderen een weinig positief beeld van…

doornroosje

Poppodium opent deuren voor 65-plussers

POPPODIUM OPENT DEUREN VOOR 65-PLUSSERS Dansen tot het licht wordt, headbangen op keiharde rockmuziek of vliegensvlug bewegen op snelle dance muziek. Het lijkt misschien alleen besteed aan jongeren, maar niets is minder waar. Althans als je het aan seniorennetwerk Swon en poppodium Doornroosje uit Nijmegen vraagt. Lees meer Click here to edit Spacer module. Organisaties…

senior woman working at pc while having breakfast

55-plussers onhandiger met nieuwe technologie, hoezo?

55-PLUSSERS ONHANDIG MET NIEUWE TECHNOLOGIE, HOEZO? 55-plussers en nieuwe technologie zijn geen gouden combinatie. Althans als je jongeren mag geloven. Volgens hen tikken “ouderen” hele rapporten met twee vingers, terwijl zij zelf hun vingers over het toetsenbord laten. Zelfs met hun ogen dicht. En terwijl jongeren bewust een selfie maken, geloven ze dat 55-plussers dat…

uniekbo

Seniorenorganisaties Unie KBO en PCOB bundelen krachten

SENIORENORGANISATIES UNIE KBO EN PCOB BUNDELEN KRACHTEN De Unie van Katholieke Bonden van Ouderen (Unie KBO) en de Protestants Christelijke Ouderen Bond (PCOB) willen in de toekomst de krachten bundelen en samengaan tot één seniorenorganisatie voor ouderen in Nederland. Dat hebben de ledenraden van beide verenigingen in november besloten. “We bundelen onze krachten in het…

online shoppen

Online winkelen steeds populairder onder 65-plussers

ONLINE WINKELEN STEEDS POPULAIRDER ONDER 65-PLUSSERS Al jaren winkelt ongeveer negentig procent van de Nederlanders tussen de 25 en 45 jaar weleens online. Het ene jaar net wat meer of minder dan het jaar daarvoor, maar de verschillen zijn vaak niet veel groter dan twee procent. Zo berekent het Centraal Bureau voor Statistiek. Lees meer…

seniorenmarketing

Seniorenmarketing: hoe en waarom?

Enkele populaire producten van tegenwoordig? We noemen slechts de tablet en de hybride auto om te concluderen dat je deze producten niet snel zou associëren met de doelgroep senioren. Maar niets is minder waar. Lees hier waarom seniorenmarketing ook voor jouw product of dienst relevant kan zijn.

mediaconsumptie

Onderzoek Mediagebruik 45-plussers

Hoe gaan 45-plussers om met tijdschriften en tablet? Wat spreekt ze aan en wat juist minder? Over de tastbaarheid van een tijdschrift, leesbaarheid in de buitenlucht en advertenties.

generaties in beeld

Seniorenmarketing: de nieuwe weg naar succes

Het tijd is voor een nieuwe kijk op seniorenmarketing. Als het om 50-plussers gaat, dan liggen er voor merken volop kansen. Maar niet iedere 50-plusser is hetzelfde: generatiesegmentatie biedt houvast.

actiefzw300x300

De cijfers achter Seniorenmarketing

Nederland vergrijst. Vandaag zijn zes miljoen inwoners ouder dan vijftig jaar. In 2025 wonen er zeven miljoen 50-plussers in Nederland. Dat komt neer op de helft van de totale bevolking. Tijd om de cijfers en trends op een rij te zetten.

Segmenteren op leeftijd of generatie?

Seniorenmarketing nieuwe stijl

Hoe speel je als marketeer in op de vergrijzing in Nederland? Focus op alleen leeftijd heeft weinig zin: er zijn nieuwe handvatten nodig binnen seniorenmarketing. En die handvatten kunnen voor ieder bedrijf anders zijn.