Het aantal 50-plussers in Nederland blijft stijgen. In onze blog houden we je op de hoogte van trends, ontwikkelingen en opmerkelijke berichtgeving.

Smartphone gen markzw

Gebruik internet explosief gestegen onder 75-plussers

INTERNETGEBRUIK EXPLOSIEF GESTEGEN ONDER 75-PLUSSERS Ouderen maken steeds meer gebruik van het internet. Vooral onder de 75-plussers is deze groei enorm toegenomen in de afgelopen jaren. Zo had in 2016 maar liefst 60% van de 75-plussers toegang tot het internet. In 2013 lag dit aantal op ongeveer 47%. Dit blijkt uit de laatste cijfers van…

gezondheid 50-plusser

Wat betekent gezondheid voor de 50-plusser?

WAT BETEKENT GEZONDHEID VOOR DE 50-PLUSSER? We worden steeds ouder. De pensioenspreuk: ‘Achter de geraniums zitten’ is inmiddels de meest achterhaalde spreuk die er bestaat. Het is typerend voor de nieuwe generatie senioren. Ouder worden betekent tegenwoordig het begin van een nieuwe levensfase vol vrijheid en nieuwe mogelijkheden. Lees meer Click here to edit Spacer…

Vergrijzingsupdate

Cijferupdate: vergrijzing in 2017

CIJFERUPDATE: VERGRIJZING IN 2017 De vergrijzing van Nederland is in volle gang. Het aandeel 50-plussers onder de bevolking nadert de 40%. En een steeds groter deel van hen mag zich zelfs 70- of 80-plusser noemen. Interessante markten voor vrijwel iedere organisatie. Daarom zijn we in de cijfers van het CBS gedoken om de verwachtingen voor 2017…

ouderenfonds

Het Nationaal Ouderenfonds: “We benadrukken dat ouderen midden in het leven staan”

Zorgen dat jongeren zich betrokken voelen bij eenzaamheid onder ouderen. Het is één van de uitdagingen van het Nationaal Ouderenfonds. Gerard Joling en Gordon bleken in staat een brug te slaan tussen die twee werelden. Het duo doorbrak het klassieke beeld van de stoffige en ietwat klagende oudere. Met als resultaat dat meer dan vijftienduizend…

generatiemarketing-im-aces

IM-Aces: “Voor gepensioneerden is financiële beloning geen drijfveer. Ze willen iets neerzetten”

Jarenlang investeren bedrijven in hun werknemers, maar op het moment dat zij de pensioengerechtigde leeftijd bereiken verdwijnt die kennis – en dus ook de investering – in de prullenbak. Vreemd vonden Jaap Snip en Ronald Hunslip dat. “Als je in Nederland met pensioen gaat dan tel je niet meer mee, terwijl er in het buitenland…

opzetje-streetseniors2

StreetSeniors: “Competenties hebben niets met leeftijd te maken”

Wie aan fondsenwerving denkt, denkt al snel aan de studenten die je op straat aanspreken, tijdens etenstijd bellen of langs de deur komen. Maar Hans van der Westen en Guido den Heijer vonden studenten niet altijd een geschikte gesprekspartner als het ging om het werven van fondsen voor bijvoorbeeld een hospice of ander gezondheidsdoel. “Ook…

generatie marketing jong oud zw

De kracht van jongeren en ouderen onder één dak

DE KRACHT VAN JONGEREN EN OUDEREN ONDER 1 DAK Vorig jaar maakten we kennis met bijzondere televisie.  Het programma TV Lab zond een pilot uit van Oudtopia; een documentaire-serie waarin Nicolaas en Tim een maand lang in een verzorgingshuis logeerden. Maar niet alleen voor dit specifieke tv-programma zagen we deze ontwikkeling. Er komen steeds meer…

5 Basisstappen van seniorenmarketing

5 Basisstappen van seniorenmarketing

5 BASISSTAPPEN VAN SENIORENMARKETING Seniorenmarketing; het is nog steeds een breed en weinig concreet begrip. Waar moet je beginnen als je deze stap wilt zetten met je merk of organisatie? We zetten de eerste stappen op een rij. Lees meer Click here to edit Spacer module. Ook 50-plussers zijn op te breken in verschillende doelgroepen.…

De senior als ideale fondsenwerver?

DE SENIOR ALS IDEALE FONDSENWERVER? Wat voor beeld heb je bij je opa of oma? Het antwoord zal vaak warm, betrouwbaar en positief zijn. Wanneer je ook komt aanwaaien, je grootouders staan altijd voor je klaar en zijn altijd geïnteresseerd. Ze zijn puur en echt en hebben bovendien levenservaring. Ook voor goede raad en een…

hand-517114_1920

Hoe trouw is de 50-plusser aan het goede doel?

  HOE TROUW IS DE 50-PLUSSER AAN HET GOEDE DOEL? De eerste auto van je ouders was een Ford en nu, 20 jaar later, rijden ze nog steeds in een auto van dit merk. Daarnaast geven je ouders al zolang je kan herinneren trouw geld aan de Hartstichting, het KWF of een goed doel verbonden…

trouw

Kunnen we het ook hebben over de kansen van oud zijn?

KUNNEN WE HET OOK HEBBEN OVER DE KANSEN VAN OUD ZIJN? Levert het verstrijken van de jaren zo weinig op dat oud zijn alleen kan worden samengevat met het woord probleem? Die vraag stelt predikant Robbert Janssen zich in een opiniestuk in Trouw. Hij stelt dat in campagnes rondom ouderen een weinig positief beeld van…

doornroosje

Poppodium opent deuren voor 65-plussers

POPPODIUM OPENT DEUREN VOOR 65-PLUSSERS Dansen tot het licht wordt, headbangen op keiharde rockmuziek of vliegensvlug bewegen op snelle dance muziek. Het lijkt misschien alleen besteed aan jongeren, maar niets is minder waar. Althans als je het aan seniorennetwerk Swon en poppodium Doornroosje uit Nijmegen vraagt. Lees meer Click here to edit Spacer module. Organisaties…

senior woman working at pc while having breakfast

55-plussers onhandiger met nieuwe technologie, hoezo?

55-PLUSSERS ONHANDIG MET NIEUWE TECHNOLOGIE, HOEZO? 55-plussers en nieuwe technologie zijn geen gouden combinatie. Althans als je jongeren mag geloven. Volgens hen tikken “ouderen” hele rapporten met twee vingers, terwijl zij zelf hun vingers over het toetsenbord laten. Zelfs met hun ogen dicht. En terwijl jongeren bewust een selfie maken, geloven ze dat 55-plussers dat…

vodafone

Vodafone: “De campagne heeft onze verwachtingen overtroffen”

In november kon je niet om ze heen; de 80-arige oma Gerrie, haar tweelingzus Truus en kleinzoon Rodney. Het verhaal van de tweelingzussen die elkaar al 26 jaar niet meer hadden gezien, maar met behulp van de speciale “Gerrie en Truus”-knop op de televisie opeens met elkaar konden Skypen, dook overal in de media op.…

uniekbo

Seniorenorganisaties Unie KBO en PCOB bundelen krachten

SENIORENORGANISATIES UNIE KBO EN PCOB BUNDELEN KRACHTEN De Unie van Katholieke Bonden van Ouderen (Unie KBO) en de Protestants Christelijke Ouderen Bond (PCOB) willen in de toekomst de krachten bundelen en samengaan tot één seniorenorganisatie voor ouderen in Nederland. Dat hebben de ledenraden van beide verenigingen in november besloten. “We bundelen onze krachten in het…

online shoppen

Online winkelen steeds populairder onder 65-plussers

ONLINE WINKELEN STEEDS POPULAIRDER ONDER 65-PLUSSERS Al jaren winkelt ongeveer negentig procent van de Nederlanders tussen de 25 en 45 jaar weleens online. Het ene jaar net wat meer of minder dan het jaar daarvoor, maar de verschillen zijn vaak niet veel groter dan twee procent. Zo berekent het Centraal Bureau voor Statistiek. Lees meer…

domus magnus

Woonzorgorganisatie Domus Magnus verlegt de focus naar binnenshuis

In de marketingcampagne van Domus Magnus staan de bewoners centraal en niet meer zozeer de unieke locaties. Marketingmanager Marieke van Westerlaak legt uit waarom hiervoor is gekozen.

Beter Horen home GM

Beter Horen stelt ‘het echte klantverhaal’ centraal

Vooral onder zestigplussers heerst nog altijd een taboe op slechthorendheid. Esther Renssen, marketingmanager bij Beter Horen vertaalt dit naar een kans.

seniorenmarketing

Seniorenmarketing: hoe en waarom?

Enkele populaire producten van tegenwoordig? We noemen slechts de tablet en de hybride auto om te concluderen dat je deze producten niet snel zou associëren met de doelgroep senioren. Maar niets is minder waar. Lees hier waarom seniorenmarketing ook voor jouw product of dienst relevant kan zijn.

Center Parcs

Center Parcs: voor alle generaties

Hoe zorg je dat een weekendje weg voor drie generaties de moeite waard is? Hoe zorg je dat een weekendje weg met drie generaties voor iedereen leuk is? Dat de viering van een gouden bruiloft op een vakantiepark zowel een succes is voor de pubers in het gezelschap als voor de aanwezige vijftigplussers? Center Parcs geeft het antwoord met Generatiemarketing in volle breedte.