Het Nationaal Ouderenfonds: “We benadrukken dat ouderen midden in het leven staan”

Zorgen dat jongeren zich betrokken voelen bij eenzaamheid onder ouderen. Het is één van de uitdagingen van het Nationaal Ouderenfonds. Gerard Joling en Gordon bleken in staat een brug te slaan tussen die twee werelden. Het duo doorbrak het klassieke beeld van de stoffige en ietwat klagende oudere. Met als resultaat dat meer dan vijftienduizend mensen zich bij het Ouderenfonds aanmeldden als vrijwilliger.

“Er zal geen vrijwilligerscentrale in Nederland zijn die niet ook het Geer en Goor-effect heeft gemerkt”, aldus Wander van der Kolk. De manager marketing en communicatie van het Nationaal Ouderenfonds vertelt over de kracht van het televisieprogramma en de kansen van vijftigplussers. “Een idee wat je nog vaak tegenkomt is dat de jeugd de toekomst is. Ik denk dat men zich echter steeds meer realiseert dat de jeugd misschien wel de toekomst heeft, maar dat er op dit moment meer ouderen zijn en daar kan je ook veel mee.”

Sexy onderwerp dat aandacht behoeft

Sinds Gerard Joling en Gordon zich in drie verschillende televisieseries hebben ingezet voor eenzame ouderen, is er volgens Van der Kolk een verjonging van hun groep van donateurs en vrijwilligers merkbaar. “Door een programma zoals dat van Geer en Goor zie je een toename van donateurs en vrijwilligers zo tussen de 18 en 30 jaar oud. Terwijl weinig bekende Nederlanders zich met ouderen willen associëren, hebben Gerard Joling en Gordon laten zien dat het een sexy onderwerp is wat onze aandacht behoeft.” De onmogelijke opgave om eenzaamheid onder ouderen aantrekkelijk te maken voor jongeren is daarmee geslaagd, maar hoe is dat gelukt?

Lees het complete verhaal

Lees in het hele interview hoe het Ouderenfonds erin slaagde jongeren te betrekken bij hun doelgroep en hoe Wander van der Kolk de verbondenheid tussen jong en oud ziet. Vraag hier het gratis e-book Generatiemarketing in de praktijk aan.