IM-Aces: “Voor gepensioneerden is financiële beloning geen drijfveer. Ze willen iets neerzetten”

Jarenlang investeren bedrijven in hun werknemers, maar op het moment dat zij de pensioengerechtigde leeftijd bereiken verdwijnt die kennis – en dus ook de investering – in de prullenbak. Vreemd vonden Jaap Snip en Ronald Hunslip dat. “Als je in Nederland met pensioen gaat dan tel je niet meer mee, terwijl er in het buitenland juist naar ouderen wordt geluisterd.”

Ook vond het duo dat de kennis en ervaring van gepensioneerden nog steeds waardevol was. Sterker nog: zij zagen dat bedrijven een behoefte hebben aan kennis. Met hun ingenieursbureau IM-Aces koppelen ze daarom de kennis en kunde van ervaren gepensioneerden uit de technologische industrie aan startups en MKB’ers. “We hebben een 82-jarige in dienst die misschien wel langzaam loopt, maar die in één keer de vinger op de zere plek legt.”

Deze specialisten worden door hun leeftijd over het hoofd gezien

Het idee voor IM-Aces ontstond toen Jaap Snip en Ronald Hunslip voor zaken in Azië waren. Ze kwamen daar in contact met de gepensioneerde Henny Jenner die zijn kennis en kunde nog dagelijks inzette als voorzitter van de China Desk. “Toen viel het kwartje”, zo memoreert Snip. In rapporten viel te lezen over het groeiende tekort aan technische specialisten, maar aan de behoefte kon voldaan worden als er gevist werd in een andere vijver. Zo realiseerde het duo zich. Onder gepensioneerden zijn er namelijk voldoende specialisten te vinden die wel aan het werk willen, maar vanwege hun leeftijd over het hoofd worden gezien.

Lees het complete verhaal

Wilt u verder lezen over hoe het duo denkt over duurzaam omgaan met kennis en ervaring inzet met via brainfunding, hun eigen variant van crowdfunding? Vraag dan het gratis e-book Generatiemarketing in de praktijk aan.