Generatiegenoten hebben naar dezelfde televisieprogramma’s gekeken, ze luisterden naar dezelfde muziek, hebben dezelfde belangrijke historische gebeurtenissen meegemaakt en profiteerden van dezelfde technologische ontwikkelingen. Niet alleen een gedeelde tijdsgeest, maar ook de rol van ouders is een bepalende factor in het ontstaan van een nieuwe generatie. Opvoeding en het ontstaan van een nieuwe generatie is dan ook nauw met elkaar verbonden. Een generatie vormt zich namelijk als instinctieve reactie op verouderde patronen (Bontekoning, 2011). Als ouder probeer je je kind mee te geven wat je zelf gemist hebt in je opvoeding en je neemt erin mee wat je zelf belangrijk vindt. De waarden en normen van deze nieuwe generatie staan vervolgens weer aan de basis van een nieuwe generatie over tijd.

Voor wie aan de slag gaat met generatiemarketing is het van belang te weten hoe deze generaties in te delen zijn en welke waarden, normen en gedragingen deze generaties nastreven. Welke lessen en inspiratie kun je hieruit halen voor je eigen marketing? Met welke generatie heb ik te maken, wanneer heeft een generatie de meeste invloed op de samenleving, wat kan ik hieruit leren voor mijn eigen organisatie of campagne?

 

generaties-

In onderstaande tabel vind je een overzicht van de door Henk Becker gedefinieerde generaties:

Generaties Geboortejaren Hoofdkenmerken
Vooroorlogse generatie
< 1925
Stille generatie
1925-1940 gezagstrouwen die zich gedroegen 'zoals het hoort'
Protestgeneratie
1940-1955 vitale idealisten die zinvol actief willen blijven
Generatie X
1955-1970 verbinders; benutten diversiteit constructief
Pragmatische generatie
1970-1985 pragmatische versnellers en bouwers
Generatie Y
1985-2000 authentieke mulit-taskers
Heldere generatie 2000-2015 Vrije heldere geesten

 

De term ‘generaties’ wordt door vele vakgebieden gebruikt. Vaak met het doel om leeftijdsgroepen te karateriseren. Onder journalisten en sociologen is het dan ook een veelgebruikte term. Biedt het houvast om een mening te vormen over een groep of geeft het puur inzicht in het tijdsbeeld waarin men is opgegroeid? Wat hebben de gezapige jaren 50 of de opstandige jaren 60 voor invloed gehad op hoe deze generatie in de maatschappij staan? Wij zijn van mening dat er veel te leren valt voor het marketing vakgebied als je generaties meeneemt in je plannen.

Meer weten? Vraag het gratis eBook aan of neem contact met ons op.