DE SENIOR ALS IDEALE FONDSENWERVER?

Wat voor beeld heb je bij je opa of oma? Het antwoord zal vaak warm, betrouwbaar en positief zijn. Wanneer je ook komt aanwaaien, je grootouders staan altijd voor je klaar en zijn altijd geïnteresseerd. Ze zijn puur en echt en hebben bovendien levenservaring. Ook voor goede raad en een goed gesprek kun je dus bij ze terecht. De fondsenwervende markt lijkt deze karaktereigenschappen ook steeds vaker te ontdekken. Zij zetten senioren dan ook steeds vaker in om nieuwe donateurs binnen te halen.

klantervaringOuderen (vanaf 55 jaar) worden letterlijk ingezet voor fondsenwervende doeleinden.

Boegbeeld

Het ouderenfonds heeft er bijvoorbeeld voor gekozen om de senior letterlijk in te zetten om fondsen te werven voor haar doel; aandacht vragen voor eenzaamheid onder ouderen. In de TV campagne van Geer en Goor gaan de bekende hilarische heren op stap met ouderen die een liefste wens in vervulling zien gaan. Ze krijgen de aandacht die ze verdienen. Samen met Geer en Goor ondernemen ze nieuwe dingen, zodat ze de dag van hun leven hebben. Sterk punt van deze inzet van het programma is dat doordat Geer en Goor geen blad voor de mond nemen waardoor het echte verhaal naar voren komt, in vaak al haar kwetsbaarheid. Het doet je wellicht vaak denken aan je eigen opa of oma waar je zelf ook niet de deur platloopt. Sterk hierin is dat de persoonlijkheid en het verhaal van de oudere centraal staat. Je bent bereid te doneren omdat je ziet wat een uitje met die lieve opa of oma doet. En ook ga je zelf maar weer eens langs bij je eigen grootouders. Het eerste seizoen met deze aanpak is zeer succesvol gebleken voor het Ouderenfonds met maar liefst 24.000 aanmeldingen van met name jonge vrijwilligers en 15.000 mensen die een donatie van € 2,50 gedaan hebben.

 

Download het gratis ebook

Wat kan uw organisatie leren van de kenmerken van verschillende generaties? Ontdek de kracht van de generation journey: download het gratis ebook met alle informatie. 

Een goed gesprek betaalt uit

Wat we verder zien is dat ouderen (vanaf 55 jaar) ook letterlijk worden ingezet voor fondsenwervende doeleinden. Het bureau Street Seniors is speciaal gericht op fondsenwervers in de oudere leeftijdscategorie. Niet de jonge schoolverlaters in hun identieke outfits die je te pas en te onpas aanspreken op straat of aan de deur, maar een dame of heer op leeftijd die langs de deur komt voor een goed gesprek.. En uiteraard om je vervolgens lid te maken of over te halen tot een donatie. Goede zet? Het lijkt een gouden combinatie. De betrouwbare senior die vanuit levenservaring een goed gesprek met je aangaat over een goed doel en waarom het bijdrage aan dit doel van belang is. Wat deze aanpak daadwerkelijk doet met de bereidheid tot doneren is bij ons niet bekend, maar wel worden de gesprekken met de senioren over het algemeen goed gewaardeerd weet de organisatie ons te vertellen. De complete opvolging na de donatie, o.a. telefonisch, wordt als zeer goed relatiebeheer beschouwd, want het aantal klachten, opzeggingen en niet incasseerbare donaties is nihil aldus de organisatie.

 

Stigma overstijgend

Rond ouderen hangt nog steeds vaak het stigma ze niet actief in het leven staan en weinig toevoegen aan de maatschappij. De cases in deze blog laten het tegenovergestelde zien; senioren zijn wijs en hebben eigen wensen, dromen en expertises en zij kunnen dit inzetten om jouw merk sterker te maken. Dit omdat ze een echt verhaal te vertellen hebben. Investeren in seniorenmarketing betaalt uit.