5 BASISSTAPPEN VAN SENIORENMARKETING

Seniorenmarketing; het is nog steeds een breed en weinig concreet begrip. Waar begint u wanneer u met uw organisatie wilt inspelen op de toenemende vergrijzing in Nederland? We zetten de eerste stappen op een rij.

klantervaringOok 50-plussers zijn op te breken in verschillende doelgroepen.

1 - Wie wilt u bereiken?

Bedenk wie u met uw product of dienst echt wilt bereiken. Welke generatie ziet u bijvoorbeeld als de perfecte klant? En op welke levensfase-kenmerken zijn relevant is uw markt? Onthoud dat dé 50-plusser niet bestaat, net zoals dat er ook geen definitie van de doelgroep "50-min" te geven is.

Waar we 50-minners verdelen in verschillende segmenten – zoals bijvoorbeeld scholieren, kersverse gezinnen, zwangere vrouwen en young professionals – zo kunen we ook 50-plussers segmenteren in verschillende subgroepen. Het verschil tussen de werkende vijftiger, de zestiger die net met pensioen is en de fitte tachtiger is groot.

Het is van belang binnen iedere generatie of leeftijdsgroep een verdere verdieping te zoeken, bijvoorbeeld op basis van consumentengedrag. Een verkenning van de doelgroep en het kiezen van een geschikt segment is een essentiële stap in seniorenmarketing.

2 - Wat beweegt uw doelgroep?

Wanneer u een beeld heeft van uw beoogde doelgroep, dan is het van belang de drijfveren en motieven van uw toekomstige klanten in kaart te brengen. Wat drijft hen, hoe staan ze in het leven? Willen ze blijven werken, ook als ze de 67 al zijn gepasseerd? Blijven ze kritisch of vinden ze het juist prettig als collectieve keuzes worden gemaakt? Gericht onderzoek levert veel inzichten op dit terrein.

Download het gratis ebook

Wat kan uw organisatie leren van de kenmerken van verschillende generaties? Ontdek de kracht van de generation journey: download het gratis ebook met alle informatie.

3 - Wat biedt uw product

De senior weet wat er in de wereld te koop is en heeft de afgelopen jaren zo zijn/haar favoriete merken en voorkeuren opgebouwd. Maar merkentrouw is geen vanzelfsprekendheid.

Nieuwe producten die echte meerwaarde bieden worden snel omarmd. Denk aan de snelle opkomst en acceptatie van e-bike, tablets en een politieke partij zoals 50Plus. Een sterke reputatie hebben vanuit het verleden biedt voordelen. Maar alleen als uw aanbod van vandaag bij de tijd is en aansluit op actuele wensen.

4 - Wat is het echte verhaal?

‘Senioren’ houden van ‘echt’; echte mensen, (opr)echte verhalen. Probeer dan ook bij de kern van uw verhaal te komen. Wat biedt uw product of dienst de doelgroep, wat levert het hen op en wat zijn de positieve, kenmerkende eigenschappen? Bedenk hoe u deze boodschap op een pakkende en authentieke manier vertaalt naar de doelgroep.

5 - Maak een strategisch plan

Combineer nu uw inzichten over de doelgroep met de diensten die u wilt leveren. Op welke punten sluit u aan naadloos aan bij de actuele wensen en op welke onderdelen is een stapje extra gewenst?

Wanneer het aanbod in orde is, kunt u een start maken met de distributie. Met welke boodschap wilt u de senior overhalen om voor uw product te kiezen en welke kanalen zijn daar geschikt voor? Al deze zaken verdienen een plek in uw strategisch plan.