5 BASISSTAPPEN VAN SENIORENMARKETING

Seniorenmarketing; het is nog steeds een breed en weinig concreet begrip. Waar moet je beginnen als je deze stap wilt zetten met je merk of organisatie? We zetten de eerste stappen op een rij.

klantervaringOok 50-plussers zijn op te breken in verschillende doelgroepen.

1 - Wie wil je bereiken?

Bedenk voor wie jouw product of dienst echt bedoeld is. Wie wil je dat straks jouw product gaat kopen? Welke generatie zie je bijvoorbeeld als de perfecte klant? Onthoud dat dé 50-plusser niet bestaat, net zoals dat je ook geen marketing op de 50-min doelgroep kunt uitoefenen. Waar je 50-minners kunt opbreken in  verschillende doelgroepen – zoals bijvoorbeeld scholieren, kersverse gezinnen, zwangere vrouwen en young professionals – zo kun je 50-plussers ook opbreken in verschillende doelgroepen. Zo heb je de nog werkende vijftiger, de zestiger die net met pensioen is en de tachtiger die zich oriënteert op bijvoorbeeld een woning met wat meer zorgmogelijkheden. Uiteraard is er binnen een dergelijke groep nog verder te specificeren aan de hand van specifieke waarde, bijvoorbeeld op basis van consumentengedrag. Kortom, een onmisbare eerste stap voor seniorenmarketing.

 

2 - Wat beweegt je doelgroep?

Als je een beeld hebt van je gewenste doelgroep is het van belang dat je je in hen verdiept. Hoe oud zijn ze, hoe staan ze in het leven? Werken ze nog of zijn ze de 67 al gepasseerd? Zijn ze kritisch of vinden ze het juist prettig als het hen makkelijk wordt gemaakt? Kijk welke wensen je door goed denkwerk al kunt vaststellen en hoe je hier op kunt inspelen.

Download het gratis ebook

Wat kan uw organisatie leren van de kenmerken van verschillende generaties? Ontdek de kracht van de generation journey: download het gratis ebook met alle informatie. 

3 - Wat biedt jouw product

De senior weet wat er in de wereld te koop is en heeft de afgelopen jaren zo zijn/haar favoriete merken en voorkeuren opgebouwd. Als je wilt dat de doelgroep voor jouw product kiest zul je dan ook goed naar voren moeten brengen wat jouw product hen te bieden heeft.

4 - Wat is het echte verhaal?

‘Senioren’ houden van ‘echt’; echte mensen, (opr)echte verhalen. Probeer dan ook bij de kern van je verhaal te komen. Wat biedt je product of dienst de doelgroep, wat levert het hen op en wat zijn de positieve kenmerkende eigenschappen? Bedenk hoe je deze boodschap in een pakkende en authentieke manier vertaalt naar de doelgroep.

5 - Maak een strategisch plan

Combineer je inzichten van de doelgroep met de diensten die je levert. Op welke punten kun je de doelgroep voldoende bieden en op welke punten zou je misschien nog iets extra’s kunnen leveren om ze helemaal blij te maken. Met welke boodschap ga je de senior overhalen om voor jouw product te kiezen en via welke kanalen? Kortom, maak gegronde analyses van zowel je doelgroep als wat je te bieden hebt en vertaal dit naar een strategisch plan.

Bovenstaande stappen weerspiegelen slechts kort een uitgebreid proces dat je met je organisatie moet gaan inzetten om een goede propositie te ontwikkelen op het gebied van seniorenmarketing. Generatiemarketing.nl kan dit proces begeleiden. Zowel op het gebied van propositie ontwikkeling, campagne ontwikkeling of het bieden van workshops.