StreetSeniors: “Competenties hebben niets met leeftijd te maken”

Wie aan fondsenwerving denkt, denkt al snel aan de studenten die je op straat aanspreken, tijdens etenstijd bellen of langs de deur komen. Maar Hans van der Westen en Guido den Heijer vonden studenten niet altijd een geschikte gesprekspartner als het ging om het werven van fondsen voor bijvoorbeeld een hospice of ander gezondheidsdoel. “Ook al waren de resultaten best goed in termen van deur-aan-deur-werving, ik vond dat de gesprekken niet lekker liepen. Op je twintigste kun je toch niet echt invoelen hoe het is om dood te gaan.” Dus besloot het tweetal het over een andere boeg te gooien: ze begonnen een bureau voor fondsenwerving waarbij alle fondsenwervers de vijftig gepasseerd zijn. Daarbij hopen ze een verandering teweeg te brengen: “mensen raken nu heel snel geïrriteerd door de manier waarop er straatwerving plaatsvindt”.

We zagen dat het bij bepaalde doelen beter was om met senioren te werken

In zijn werk als adviseur voor non-profitorganisaties liep Hans van der Westen een aantal keer tegen hetzelfde probleem aan: organisaties die vooral 50-plussers aanspreken vroegen hem structurele donateurs te werven, maar de traditionele bureaus voor het werven van donateurs konden voor die specifieke doelen niet aan de verwachtingen voldoen. “Het ging om een hospice in Wijchen, een kerk in Nijmegen, een ziekenhuis en een kerk in Arnhem”, memoreert Van der Westen. De bureaus werd gevraagd om bij mensen langs de deur te gaan die in de buurt van de kerk woonden of mensen bij de uitgang van het ziekenhuis te benaderen om te vragen of ze donateur van het doel wilden worden. “Dat werkte om twee redenen niet: die bureaus accepteerden geen eenmalige giften van donateurs en ik vond dat – ook al waren de resultaten best goed in termen van deur-aan-deur-werving – de gesprekken niet lekker liepen.” We zagen allebei dat het bij bepaalde doelen beter was om met senioren te werken.”

Lees het complete verhaal

Wilt u het volledige interview met StreetSeniors lezen? Vraag dan het gratis e-book Generatiemarketing in de praktijk aan.