GENERATIE BABYBOOMERS

Aan wie moet jij denken bij populaire producten zoals een smartphone, tablet of hybride auto? Grote kans dat senioren niet de eerste zijn die in jouw gedachten opkomen. Maar dat is onterecht! Hoewel 50-plussers vaak in het marketinghoekje van rollators, incontinentiemateriaal en sta-opstoelen verdwijnen, zijn eerder genoemde producten ook ontzettend populair onder hen. Waarom zie je hen dan alleen in reclames voor producten die een te hoog cholesterol tegengaan? In dit artikel lees je wat seniorenmarketing je kan brengen en waarom je 50-plussers absoluut niet moet laten lopen als marketingdoelgroep.

klantervaringNaar verwachting van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is in 2019 voor het eerst de helft van de volwassen bevolking van Nederland ouder dan vijftig jaar.

Vergrijzing staat niet gelijk aan problemen

De term ‘vergrijzing’ wordt in de media vaak gekoppeld aan groeiende zorgkosten of problemen met ons pensioenstelsel. De groei van het aantal 50-plussers in ons land biedt naast deze bekende kwesties echter ook veel interessante mogelijkheden. Helaas worden die vaak minder belicht.

De helft van volwassen Nederland is straks 50-plus

Op dit moment is veertig procent van de Nederlandse bevolking ouder dan vijftig jaar en dat aandeel zal blijven groeien. Naar verwachting van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is in 2019 voor het eerst de helft van de volwassen bevolking van Nederland ouder dan vijftig jaar. Volgens de bevolkingsprognose zouden er dan 13,7 miljoen volwassenen in Nederland zijn van wie 6,9 miljoen ouder dan vijftig. Een teken dat Nederland vergrijst, want in 1950 was nog één op de drie volwassenen ouder dan vijftig. Daarnaast was in 1950 twee derde van de bevolking 18 jaar of ouder, terwijl dat in 2014 al bijna tachtig procent was. Dat heeft ook invloed op jouw werk als marketeer. Want zo is in de periode 2010 – 2013 het aantal autobezitters van 45 jaar of ouder toegenomen, terwijl er onder de 45-minners juist een afname waarneembaar was. Het CBS concludeerde dat “met de aanhoudende vergrijzing het autobezit meer dan ooit een zaak van 50-plussers wordt”. “De ouderenconsument wordt een steeds belangrijkere doelgroep.”

Download het gratis ebook

Wat kan uw organisatie leren van de kenmerken van verschillende generaties? Ontdek de kracht van de generation journey: download het gratis ebook met alle informatie. 

“Senioren niet voor niets interessante doelgroep”

Waarom geeft zelfs het Centraal Bureau voor de Statistiek aan dat seniorenmarketing een interessant pad is voor de marketeer om te bewandelen? Door alle negatieve berichtgeving over de vergrijzing, zou je bijna vergeten dat een heleboel “plussers” meer dan gemiddeld te besteden hebben. Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (NIBUD) concludeerde bijvoorbeeld onlangs dat huidige gepensioneerden een aanzienlijk hoger inkomen heeft dan eerdere generaties die met pensioen gingen. “Het gemiddeld hogere pensioeninkomen – in combinatie met een betere gezondheid – maakt dat gepensioneerden meer geld (kunnen) besteden aan het op peil houden van de levensstijl die ze voor de pensionering gewend waren.” Zo geven net-gepensioneerden bijvoorbeeld meer geld uit aan hun vrijetijdsbesteding (hobby’s, dagjes uit en vakanties) dan jongere leeftijdsgroepen en betalen ze ook meer maandelijkse contributies en abonnementen.

Auteur Olaf Rutten stelt dat waar onder de huidige twintigers “delen is het nieuwe bezitten” het motto is, bij de “gouden generatie” juist meer belang wordt gehecht aan materiële zaken. 50-plussers zouden jaarlijks 200 miljard euro aan consumentenbestedingen, de helft van het totaal. Als we kijken naar de generatietheorie is het juist de Protestgeneratie (1940-1955) – ook wel babyboomers genoemd – die het erg belangrijk vindt om de zaakjes goed voor elkaar te hebben. Niet voor niets zijn senioren de meest interessante doelgroep voor de verkoop van nieuwe auto’s. Een andere interessante eigenschap van deze doelgroep is dat de oudere generatie trouw is aan een product of merk als deze iets toevoegt in hun dagelijkse leven. Waarom verder kijken als je blij bent met wat je hebt? Dit betekent niet dat ze nooit meer zullen switchen van merk, maar zolang de doelgroep tevreden is zullen ze naar verwachting geen andere keuze meer maken. Als je deze doelgroep dus aan je merk kunt binden dan heb je daar nog een hele tijd profijt van.

Seniorenmarketing te vaak één grote grijze hoop

Als 50-plussers zo’n interessante doelgroep zijn waarom is dan niet iedereen bezig met seniorenmarketing? Marketeers lijken huiverig om deze interessante doelgroep aan te spreken en daarbij ook te zoeken naar de juiste toon. De diversiteit in reclames voor onder de vijftig – bijvoorbeeld specifieke uitingen voor kersverse gezinnen, scholieren en jonge vrouwen – zie je niet terug in de marketing voor boven de vijftig. Het is alsof leven onder de vijftig uit verschillende fases bestaat, maar boven de vijftig niet meer. Als we reclames mogen geloven dan beland je na je vijftigste in een levensfase waarin de kunstgebitten en kleinkinderen je om de oren vliegen. Niet is echter minder waar. Ook boven de vijftig zijn er nog verschillende levensstadia te ontdekken en bijbehorende behoeftes.

Het is één van de veelgemaakte fouten binnen de seniorenmarketing. Vijftigplussers worden vaak op één grote grijze hoop gegooid waarop het label “oud” wordt geplakt. Maar wat doen de vijftigplussers die jij doet eigenlijk? Grote kans dat het merendeel nog werkt, wekelijks een balletje slaat op de tennisbaan of op een andere manier actief is. Vaak ver verwijderd van het grijze en stoffige stereotype dat er van de doelgroep bestaat. Als je aan de slag wil met seniorenmarketing dan is het dus verstandig om te bepalen op wie jij je gaat richten. Is jouw product bedoeld voor de actieve 60-plusser die met de camper door Europa reist, voor de vijftiger die nog een aantal jaar van zijn werkende leven voor de boeg heeft of bedien je de doelgroep die toe is aan een traplift? Zo voelt iemand van vijftig zich waarschijnlijk nog niet aangesproken door rollator-reclames, terwijl een pas-gepensioneerde zo’n reclame misschien met interesse voor de eigen ouders bekijkt en een tachtiger een aanschaf voor zichzelf overweegt. Kortom, begin met de vraag voor welke specifieke plusser jouw product een aanvulling zou zijn en begin vanuit daar je marketingstrategie.

Download het gratis ebook

Wat kan uw organisatie leren van de kenmerken van verschillende generaties? Ontdek de kracht van de generation journey: download het gratis ebook met alle informatie. 

Waarom nu beginnen?

Op dit moment investeren in seniorenmarketing is interessant om diverse redenen. De belangrijkste reden om je echter te verdiepen in deze doelgroep is het feit dat het aantal 50-plussers de komende jaren alleen nog maar toeneemt. Dat betekent dat je een grote afzetmarkt voor jouw product misloopt als je, deze doelgroep links laat liggen. Daarnaast is seniorenmarketing interessant omdat “plussers” merktrouw zijn. Als jij de 50-plusser nu voor weet te winnen met behulp van gerichte seniorenmarketing, dan is dat niet alleen een investering in vandaag maar ook in de toekomst. Zeker als je concurrenten seniorenmarketing nog niet hebben ontdekt, kan jij op die manier hun één stap voor zijn.

Leer van succesverhalen

Hoewel seniorenmarketing in veel gevallen nog onbekend terrein is voor marketeers, zijn er wel degelijk al bedrijven die aan seniorenmarketing doen. Zo zet Vodafone kleinkinderen in om “plussers” te bereiken via de campagne Oma Online, maakt Domus Magnus inzichtelijk hoe divers “plussers” en hun woonwensen zijn door de ontwikkeling van verzorgingstehuizen in landgoederen en ontwikkelde CenterParcs een strategie waardoor een verblijf in een vakantiewoning voor drie generaties leuk is. Als je meer wil lezen over de seniorenmarketing van deze en andere bedrijven, bekijk dan de seniorenmarketing cases. Daarin lees je bijvoorbeeld de verhalen van Ford, Becel en de Vrije Universiteit Amsterdam. Het is ook mogelijk het e-book te downloaden met daarin alle verhalen over seniorenmarketing.

Bekijk alle cases.